Słownik pojęć
Lista fraz
NGO (ang. non governmental organization, organizacja pozarządowa)
Szeroka grupa podmiotów które, przynajmniej co do zasady, działających nie dla zysku, a dla dobra wspólnego lub wsparcia pewnych idei i wartości. Można by o tym bardzo długo mówić z wielu perspektyw, my napiszemy wersję dla przedsiębiorców. W świecie biznesu NGO są ważnymi partnerami w projektach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), mogą być beneficjentami darowizn (z korzyścią podatkową dla darczyńcy) czy partnerami w realizacji zadań publicznych.
Współpraca biznesu z NGO to nie tylko PR – to często element długofalowej strategii budowania marki i relacji ze społecznością lokalną. Formy prawne NGO są różne: od fundacji, przez stowarzyszenia, po spółki non-profit. (Uwaga! Do grupy tej nie należy fundacja rodzinna, która jedynie może wspierać zwykłą fundację typu NGO, jeśli ta ostania ma status organizacji pożytku publicznego). Biznesowi NGOsy oferują unikalną wartość – doświadczenie w rozwiązywaniu problemów społeczności, poszerzenie horyzontów o kwestie, które ciężko dostrzec prowadząc działalność czysto zarobkową czy pośrednie dotarcie do wybranych grup odbiorców tzw. usług społecznych. Jeśli np. masz biznes szkoleniowy, prowadzisz warsztaty organizujesz eventy and so more – rozważ współpracę z NGO, która wynajmie Cię do pracy dla swoich codziennych beneficjentów i ma szansę pozyskać na to finansowanie.
Wsparcie NGO może przynieść firmie nie tylko korzyści wizerunkowe, ale też inspirację do innowacji społecznych, rozwoju nowych produktów, a także duże atuty wewnątrz organizacji z perspektywy budowania zespołu i marki pracodawcy. Ale jest też inna strona. Nie każdy chce mieć firmę w formie jednoosobowej lub spółki, a fundacja lub stowarzyszenie, prowadzące działalność gospodarczą czy choćby tzw. odpłatną działalność pożytku publicznego, może być ciekawą alternatywą dla bardziej ryzykownych formuł. I last, but not least. Masz pieniądze, nie masz czasu, chcesz zrobić coś dobrego. Wspomóż organizację, która pomoże Ci zrobić dobry uczynek.