Słownik pojęć
Lista fraz
Upadłość konsumencka
Jeśli przeczytałeś nasz wpis o upadłości w ogóle i wiesz już, że upadłość to nie koniec świata, a szansa, to prawda ta sprawdza się najbardziej w upadłości konsumenckiej. Lepiej mówić: tak zwana upadłość konsumencka, bo ta potoczna nazwa oznacza szczególną wersję upadłości dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Upadłość konsumencka, bardziej niż każda inna forma upadłości czy restrukturyzacji, to szansa na „reset finansowy„, uwolnienie się od spirali zadłużenia i całkowicie nowy start.
Sąd bada, czy problemy nie wynikają z celowego lub niefrasobliwego działania (np. zaciągania kredytów bez zamiaru lub możliwości spłaty) ale… nawet w takich przypadkach upadłość statystycznie daje dużą szansę na głęboki restart, może trochę bardziej rozciągnięty w czasie. Dziś jedynie w raczej skrajnych wypadkach sądy decydują się na radykalne rozwiązanie w postaci umorzenia postępowania (uwaga, takie umorzenie, w przeciwieństwie do umorzenia zobowiązań na koniec, nie ma w sobie nic pozytywnego – to taki karniak, który sąd Ci daje w najgorszym momencie – kiedy masz na koncie wszystkie negatywne efekty upadłości, a nie doczekałeś się żadnych pozytywnych. Ponieważ jednak taka możliwość istnieje, to błagamy, uważaj.
Na rynku jest niezwykle dużo podmiotów nieprofesjonalnych, które zajmują się „pisaniem wniosków o upadłość” bez głębokiej znajomości prawa, co może naprawdę źle się skończyć – zdecydowanie lepiej nie robić nic, niż próbować upadłości w formie rosyjskiej ruletki). Ze względu na ogromne korzyści finansowe i psychologiczne oferowane przez państwo osobom w kryzysie zadłużenia, upadłość konsumencka staje się coraz popularniejsza wśród osób, które poręczyły kredyty czy prowadziły w przeszłości nieudane biznesy.
Warto wiedzieć, że upadłość konsumencka to coś zupełnie innego, niż kiedyś. Procedura w ostatnich latach była stale upraszczana – uzasadnienie obecnej wersji ustawy mówi nawet o prawie do oddłużenia i w obecnych warunkach, faktycznie dużo łatwiej uzyskać „drugie życie finansowe”. Kluczowe jest uczciwe przedstawienie swojej sytuacji, profesjonalna obsługa, dobra współpraca z sądem i syndykiem. Cel jest taki, aby po zakończonej upadłości konsumenckiej i upływie pewnych terminów, można znów normalnie funkcjonować w obrocie gospodarczym.